Skip to content
EDU Kultura

EDU Kultura

  • Edukacja
    • Edukacja online
    • Kształcenie
  • Języki obce
  • Kursy i szkolenia
  • Nauczyciele
  • Pedagogika
  • Przedmioty
  • Studia
  • Szkoła
  • Pozostałe
  • Kontakt
  • Edukacja przedszkolna
  • Edukacja specjalna
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Wsparcie rozwojowe

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu: co to jest i kto może je prowadzić

Karol Kucharski 26 czerwca 2025
54

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z najskuteczniejszych form wsparcia, jaką przedszkole oferuje dzieciom doświadczającym różnorodnych trudności rozwojowych. Wielu rodziców i nauczycieli zadaje sobie pytania: czym dokładnie są te zajęcia, komu przynoszą największe korzyści i kto posiada uprawnienia do ich prowadzenia? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości związane z zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi w przedszkolu, ich celami oraz kwalifikacjami osób, które mogą je realizować.

Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (ZKK) to specjalistyczne zajęcia edukacyjne zaprojektowane z myślą o dzieciach wykazujących specyficzne trudności w uczeniu się lub rozwoju. Ich głównym zadaniem jest korygowanie zaburzonych funkcji oraz kompensowanie, czyli wyrównywanie braków poprzez wzmacnianie mocnych stron dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowana w ramach wsparcia dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

W środowisku przedszkolnym zajęcia te koncentrują się na stymulowaniu rozwoju funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz społeczno-emocjonalnych. Każdy program jest indywidualnie dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka, bazując na szczegółowej diagnozie jego mocnych i słabych stron.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu są dedykowane dzieciom, które:

  • Wykazują opóźnienia w rozwoju psychomotorycznym
  • Mają trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową
  • Przejawiają zaburzenia koncentracji uwagi
  • Mają problemy z orientacją przestrzenną
  • Wykazują trudności w zakresie percepcji wzrokowej lub słuchowej
  • Mają opóźniony rozwój mowy
  • Wykazują symptomy ryzyka dysleksji, dysgrafii lub dyskalkulii
  • Potrzebują wsparcia w rozwoju funkcji poznawczych

Warto podkreślić, że z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych mogą korzystać nie tylko dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Wsparcie to jest dostępne również dla przedszkolaków, które na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli wymagają dodatkowej pomocy w konkretnych obszarach rozwojowych.

Cele i zakres zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Główne cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu obejmują:

  • Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
  • Korygowanie zaburzonych funkcji
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
  • Doskonalenie orientacji przestrzennej i lateralizacji
  • Wspomaganie rozwoju mowy i myślenia
  • Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi
  • Budowanie pozytywnej samooceny dziecka

Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest zawsze dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka i może obejmować różnorodne ćwiczenia, takie jak:

  • Zabawy ruchowe doskonalące motorykę dużą
  • Ćwiczenia grafomotoryczne rozwijające sprawność manualną
  • Zabawy słuchowe i wzrokowe stymulujące percepcję
  • Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni
  • Aktywności wspierające rozwój mowy i wzbogacające słownik
  • Gry i zabawy rozwijające procesy myślowe i logiczne rozumowanie

Przykładowy przebieg zajęć

Typowe zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu składają się z następujących elementów:

1. Ćwiczenia wprowadzające (np. zabawy ruchowe, ćwiczenia oddechowe, rytmiczne)
2. Ćwiczenia właściwe, ukierunkowane na konkretne funkcje wymagające wsparcia
3. Zabawy relaksacyjne i wyciszające
4. Podsumowanie zajęć i pozytywne wzmocnienie osiągnięć dziecka

Czas trwania zajęć jest dostosowany do możliwości koncentracji dziecka i zazwyczaj wynosi od 15 do 30 minut dla dzieci przedszkolnych. Kluczowe jest, aby zajęcia były prowadzone w formie atrakcyjnej zabawy, co zwiększa motywację i zaangażowanie małych uczestników.

Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą prowadzić wyłącznie specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje. Do grona uprawnionych osób należą:

  • Pedagodzy specjalni ze specjalizacją w zakresie terapii pedagogicznej
  • Pedagodzy z kwalifikacjami w zakresie terapii pedagogicznej
  • Nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne w zakresie terapii pedagogicznej

Warto zaznaczyć, że:

Zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.

Kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć

Osoby prowadzące zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny posiadać:

  • Wykształcenie wyższe na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna lub psychologia
  • Specjalizację lub studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej
  • Pogłębioną wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się i rozwoju dzieci
  • Umiejętność diagnozowania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci
  • Kompetencje w zakresie planowania i realizacji działań terapeutycznych

Warto wiedzieć: Psycholodzy i logopedzi mogą współpracować przy realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, wnosząc cenne spostrzeżenia z własnych obszarów specjalizacji, jednak formalnie zajęcia te prowadzą specjaliści z zakresu terapii pedagogicznej.

Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu mogą być organizowane w dwóch formach:

  • Zajęcia indywidualne – szczególnie zalecane dla dzieci z głębszymi zaburzeniami lub wymagających intensywnego wsparcia
  • Zajęcia w małych grupach (do 5 dzieci o podobnych potrzebach) – sprzyjające również rozwijaniu umiejętności społecznych

Decyzja o formie zajęć zależy od specyfiki trudności dziecka, jego potrzeb oraz możliwości organizacyjnych placówki. Każde zajęcia są starannie dokumentowane w dzienniku, gdzie specjalista odnotowuje:

  • Tematy zajęć i zrealizowane ćwiczenia
  • Obecność dzieci
  • Wnioski i obserwacje dotyczące postępów
  • Zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem

Współpraca z rodzicami

Skuteczność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w dużej mierze zależy od ścisłej współpracy z rodzicami. Regularna praca w domu stanowi niezbędne uzupełnienie działań podejmowanych w przedszkolu. Specjaliści prowadzący zajęcia powinni:

  • Szczegółowo informować rodziców o celach i przebiegu zajęć
  • Przekazywać konkretne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu
  • Regularnie informować o postępach dziecka i obszarach wymagających dalszego wsparcia
  • Aktywnie włączać rodziców w proces terapeutyczny poprzez konsultacje i warsztaty

Systematyczna praca zarówno w przedszkolu, jak i w środowisku domowym, znacząco zwiększa efektywność podejmowanych działań korekcyjno-kompensacyjnych i przyspiesza postępy dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne stanowią nieoceniony element wsparcia rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Wczesna interwencja i systematyczna praca terapeutyczna mogą nie tylko zmniejszyć istniejące trudności, ale często całkowicie je wyeliminować przed rozpoczęciem edukacji szkolnej. Kluczowe jest, aby zajęcia te były prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, zgodnie z indywidualnymi potrzebami każdego dziecka, w atmosferze bezpieczeństwa i akceptacji, która sprzyja efektywnej nauce i budowaniu pozytywnej samooceny.

Continue Reading

Poprzedni: Nowe zasady mianowania nauczycieli: jak wygląda awans zawodowy?
Kolejny: Jak napisać wpis na bloga po angielsku: kluczowe wskazówki i potrzebne słownictwo

Powiązane tematy

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?
  • Dzieci i rodzina
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja przedszkolna
  • Pedagogika
  • Wychowanie dzieci

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?

Karol Kucharski 9 lipca 2025 23
Ćwiczenia sensoryczne dla dzieci: klucz do sukcesu w edukacji
  • Dzieci i rodzina
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja emocjonalna
  • Edukacja przedszkolna
  • Pedagogika
  • Rozwój sensoryczny dzieci

Ćwiczenia sensoryczne dla dzieci: klucz do sukcesu w edukacji

Karol Kucharski 4 lipca 2025 49
Branżowa szkoła II stopnia: ile trwa i czego się spodziewać?
  • Edukacja zawodowa
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Szkoły średnie

Branżowa szkoła II stopnia: ile trwa i czego się spodziewać?

Karol Kucharski 24 czerwca 2025 89
Niedostosowanie społeczne u dzieci w edukacji domowej: wyzwania i strategie
  • Edukacja alternatywna
  • Edukacja specjalna
  • Inicjatywy społeczne w edukacji
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Wsparcie psychologiczne

Niedostosowanie społeczne u dzieci w edukacji domowej: wyzwania i strategie

Karol Kucharski 16 maja 2025 114
Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia: przykłady i strategie wsparcia
  • Edukacja włączająca
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Orzeczenia i wsparcie edukacyjne
  • Psychologia dzieci i młodzieży
  • Rozwój osobisty ucznia

Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia: przykłady i strategie wsparcia

Karol Kucharski 16 maja 2025 346
Diagnoza gotowości szkolnej 6-latków: Terminy, arkusze i przykłady
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja przedszkolna
  • Edukacja specjalna
  • Pedagogika
  • Rozwój dziecięcy

Diagnoza gotowości szkolnej 6-latków: Terminy, arkusze i przykłady

Karol Kucharski 9 maja 2025 127

Aktualności

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?
  • Dzieci i rodzina
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja przedszkolna
  • Pedagogika
  • Wychowanie dzieci

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?

Karol Kucharski 9 lipca 2025 23
Decyzja o posłaniu dziecka do żłobka to jeden z tych momentów, który potrafi spędzać sen z powiek wielu rodzicom. Pamiętam, jak moja przyjaciółka Ania miesiącami... Czytaj więcej
Matura z matematyki 2021: Analiza arkuszy CKE i wskazówki do nauki
  • Edukacja
  • Egzaminy i testy
  • Egzaminy maturalne
  • Matematyka
  • Przedmioty

Matura z matematyki 2021: Analiza arkuszy CKE i wskazówki do nauki

Nagrody dyrektora szkoły i ich wpływ na motywację nauczycieli
  • Edukacja dziecięca
  • Kariera w szkolnictwie
  • Motywacja w edukacji
  • Nauczyciele
  • Ocena nauczycieli
  • Systemy nagród w pracy edukacyjnej

Nagrody dyrektora szkoły i ich wpływ na motywację nauczycieli

Kurs opiekuna medycznego online: Co warto wiedzieć?
  • Edukacja online
  • Kursy online
  • Opieka zdrowotna

Kurs opiekuna medycznego online: Co warto wiedzieć?

Ćwiczenia sensoryczne dla dzieci: klucz do sukcesu w edukacji
  • Dzieci i rodzina
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja emocjonalna
  • Edukacja przedszkolna
  • Pedagogika
  • Rozwój sensoryczny dzieci

Ćwiczenia sensoryczne dla dzieci: klucz do sukcesu w edukacji

Warto sprawdzić

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?
  • Dzieci i rodzina
  • Edukacja dziecięca
  • Edukacja przedszkolna
  • Pedagogika
  • Wychowanie dzieci

W jakim wieku dziecko powinno zacząć uczęszczać do żłobka?

Karol Kucharski 9 lipca 2025 23
Matura z matematyki 2021: Analiza arkuszy CKE i wskazówki do nauki
  • Edukacja
  • Egzaminy i testy
  • Egzaminy maturalne
  • Matematyka
  • Przedmioty

Matura z matematyki 2021: Analiza arkuszy CKE i wskazówki do nauki

Karol Kucharski 8 lipca 2025 24
Nagrody dyrektora szkoły i ich wpływ na motywację nauczycieli
  • Edukacja dziecięca
  • Kariera w szkolnictwie
  • Motywacja w edukacji
  • Nauczyciele
  • Ocena nauczycieli
  • Systemy nagród w pracy edukacyjnej

Nagrody dyrektora szkoły i ich wpływ na motywację nauczycieli

Karol Kucharski 7 lipca 2025 29
Kurs opiekuna medycznego online: Co warto wiedzieć?
  • Edukacja online
  • Kursy online
  • Opieka zdrowotna

Kurs opiekuna medycznego online: Co warto wiedzieć?

Karol Kucharski 5 lipca 2025 36
Copyright © EduKultura.pl. All rights reserved.