Skip to content
EDU Kultura

EDU Kultura

  • Edukacja
    • Edukacja online
    • Kształcenie
  • Języki obce
  • Kursy i szkolenia
  • Nauczyciele
  • Pedagogika
  • Przedmioty
  • Studia
  • Szkoła
  • Pozostałe
  • Kontakt
  • Edukacja przedszkolna
  • Edukacja specjalna
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Wsparcie rozwojowe

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu: co to jest i kto może je prowadzić

Karol Kucharski 26 czerwca 2025
111

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z najskuteczniejszych form wsparcia, jaką przedszkole oferuje dzieciom doświadczającym różnorodnych trudności rozwojowych. Wielu rodziców i nauczycieli zadaje sobie pytania: czym dokładnie są te zajęcia, komu przynoszą największe korzyści i kto posiada uprawnienia do ich prowadzenia? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości związane z zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi w przedszkolu, ich celami oraz kwalifikacjami osób, które mogą je realizować.

Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (ZKK) to specjalistyczne zajęcia edukacyjne zaprojektowane z myślą o dzieciach wykazujących specyficzne trudności w uczeniu się lub rozwoju. Ich głównym zadaniem jest korygowanie zaburzonych funkcji oraz kompensowanie, czyli wyrównywanie braków poprzez wzmacnianie mocnych stron dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowana w ramach wsparcia dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

W środowisku przedszkolnym zajęcia te koncentrują się na stymulowaniu rozwoju funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz społeczno-emocjonalnych. Każdy program jest indywidualnie dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka, bazując na szczegółowej diagnozie jego mocnych i słabych stron.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu są dedykowane dzieciom, które:

  • Wykazują opóźnienia w rozwoju psychomotorycznym
  • Mają trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową
  • Przejawiają zaburzenia koncentracji uwagi
  • Mają problemy z orientacją przestrzenną
  • Wykazują trudności w zakresie percepcji wzrokowej lub słuchowej
  • Mają opóźniony rozwój mowy
  • Wykazują symptomy ryzyka dysleksji, dysgrafii lub dyskalkulii
  • Potrzebują wsparcia w rozwoju funkcji poznawczych

Warto podkreślić, że z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych mogą korzystać nie tylko dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Wsparcie to jest dostępne również dla przedszkolaków, które na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli wymagają dodatkowej pomocy w konkretnych obszarach rozwojowych.

Cele i zakres zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Główne cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu obejmują:

  • Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
  • Korygowanie zaburzonych funkcji
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
  • Doskonalenie orientacji przestrzennej i lateralizacji
  • Wspomaganie rozwoju mowy i myślenia
  • Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi
  • Budowanie pozytywnej samooceny dziecka

Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest zawsze dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka i może obejmować różnorodne ćwiczenia, takie jak:

  • Zabawy ruchowe doskonalące motorykę dużą
  • Ćwiczenia grafomotoryczne rozwijające sprawność manualną
  • Zabawy słuchowe i wzrokowe stymulujące percepcję
  • Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni
  • Aktywności wspierające rozwój mowy i wzbogacające słownik
  • Gry i zabawy rozwijające procesy myślowe i logiczne rozumowanie

Przykładowy przebieg zajęć

Typowe zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu składają się z następujących elementów:

1. Ćwiczenia wprowadzające (np. zabawy ruchowe, ćwiczenia oddechowe, rytmiczne)
2. Ćwiczenia właściwe, ukierunkowane na konkretne funkcje wymagające wsparcia
3. Zabawy relaksacyjne i wyciszające
4. Podsumowanie zajęć i pozytywne wzmocnienie osiągnięć dziecka

Czas trwania zajęć jest dostosowany do możliwości koncentracji dziecka i zazwyczaj wynosi od 15 do 30 minut dla dzieci przedszkolnych. Kluczowe jest, aby zajęcia były prowadzone w formie atrakcyjnej zabawy, co zwiększa motywację i zaangażowanie małych uczestników.

Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą prowadzić wyłącznie specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje. Do grona uprawnionych osób należą:

  • Pedagodzy specjalni ze specjalizacją w zakresie terapii pedagogicznej
  • Pedagodzy z kwalifikacjami w zakresie terapii pedagogicznej
  • Nauczyciele, którzy ukończyli studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne w zakresie terapii pedagogicznej

Warto zaznaczyć, że:

Zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.

Kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć

Osoby prowadzące zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny posiadać:

  • Wykształcenie wyższe na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna lub psychologia
  • Specjalizację lub studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej
  • Pogłębioną wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się i rozwoju dzieci
  • Umiejętność diagnozowania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci
  • Kompetencje w zakresie planowania i realizacji działań terapeutycznych

Warto wiedzieć: Psycholodzy i logopedzi mogą współpracować przy realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, wnosząc cenne spostrzeżenia z własnych obszarów specjalizacji, jednak formalnie zajęcia te prowadzą specjaliści z zakresu terapii pedagogicznej.

Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu mogą być organizowane w dwóch formach:

  • Zajęcia indywidualne – szczególnie zalecane dla dzieci z głębszymi zaburzeniami lub wymagających intensywnego wsparcia
  • Zajęcia w małych grupach (do 5 dzieci o podobnych potrzebach) – sprzyjające również rozwijaniu umiejętności społecznych

Decyzja o formie zajęć zależy od specyfiki trudności dziecka, jego potrzeb oraz możliwości organizacyjnych placówki. Każde zajęcia są starannie dokumentowane w dzienniku, gdzie specjalista odnotowuje:

  • Tematy zajęć i zrealizowane ćwiczenia
  • Obecność dzieci
  • Wnioski i obserwacje dotyczące postępów
  • Zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem

Współpraca z rodzicami

Skuteczność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w dużej mierze zależy od ścisłej współpracy z rodzicami. Regularna praca w domu stanowi niezbędne uzupełnienie działań podejmowanych w przedszkolu. Specjaliści prowadzący zajęcia powinni:

  • Szczegółowo informować rodziców o celach i przebiegu zajęć
  • Przekazywać konkretne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu
  • Regularnie informować o postępach dziecka i obszarach wymagających dalszego wsparcia
  • Aktywnie włączać rodziców w proces terapeutyczny poprzez konsultacje i warsztaty

Systematyczna praca zarówno w przedszkolu, jak i w środowisku domowym, znacząco zwiększa efektywność podejmowanych działań korekcyjno-kompensacyjnych i przyspiesza postępy dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne stanowią nieoceniony element wsparcia rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Wczesna interwencja i systematyczna praca terapeutyczna mogą nie tylko zmniejszyć istniejące trudności, ale często całkowicie je wyeliminować przed rozpoczęciem edukacji szkolnej. Kluczowe jest, aby zajęcia te były prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, zgodnie z indywidualnymi potrzebami każdego dziecka, w atmosferze bezpieczeństwa i akceptacji, która sprzyja efektywnej nauce i budowaniu pozytywnej samooceny.

Continue Reading

Poprzedni: Nowe zasady mianowania nauczycieli: jak wygląda awans zawodowy?
Kolejny: Jak napisać wpis na bloga po angielsku: kluczowe wskazówki i potrzebne słownictwo

Powiązane tematy

Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów
  • Edukacja zawodowa
  • Kierunki studiów
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe
  • Szkoły średnie

Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów

Karol Kucharski 2 sierpnia 2025 54
Praktyczne metody pracy z uczniami mającymi problemy z koncentracją
  • Edukacja
  • Edukacja emocjonalna
  • Edukacja specjalna
  • Metody nauczania
  • Wsparcie psychologiczne

Praktyczne metody pracy z uczniami mającymi problemy z koncentracją

Karol Kucharski 1 sierpnia 2025 67
Szkoła policealna: czy daje status studenta i jakie ulgi przysługują?
  • Edukacja dorosłych
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe
  • Stypendia studenckie
  • Ulgi i zniżki dla studentów

Szkoła policealna: czy daje status studenta i jakie ulgi przysługują?

Karol Kucharski 24 lipca 2025 366
Nauczyciel wspomagający: Kim jest i jakie kwalifikacje są potrzebne?
  • Edukacja
  • Edukacja specjalna
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Nauczyciele
  • Zawody w edukacji

Nauczyciel wspomagający: Kim jest i jakie kwalifikacje są potrzebne?

Karol Kucharski 23 lipca 2025 52
Neuroróżnorodność w edukacji: wyzwania i możliwości
  • Edukacja
  • Kształcenie
  • Kształcenie specjalne
  • Psychologia społeczna

Neuroróżnorodność w edukacji: wyzwania i możliwości

Karol Kucharski 22 lipca 2025 77
Harmonogram egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2024/2025: kiedy są egzaminy i wyniki?
  • Edukacja
  • Egzaminy i testy
  • Egzaminy maturalne
  • Egzaminy zawodowe
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe

Harmonogram egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2024/2025: kiedy są egzaminy i wyniki?

Karol Kucharski 15 lipca 2025 118

Aktualności

Bezpieczeństwo w bibliotece – jak meble wpływają na ochronę zbiorów i użytkowników?
  • Pozostałe

Bezpieczeństwo w bibliotece – jak meble wpływają na ochronę zbiorów i użytkowników?

Karol Kucharski 18 sierpnia 2025 9
W bibliotece łatwo poczuć się bezpiecznie – ciche sale, rzędy książek i znajomy zapach papieru. Jednak za tą atmosferą kryje się wiele rozwiązań, które dbają... Czytaj więcej
Awans na nauczyciela mianowanego po staremu: wymagania i zdawalność egzaminu
  • Awans zawodowy
  • Edukacja
  • Egzaminy i kwalifikacje
  • Kariera w szkolnictwie
  • Nauczyciele
  • Rozwój zawodowy

Awans na nauczyciela mianowanego po staremu: wymagania i zdawalność egzaminu

Matura podstawowa z angielskiego: ile trwa i na jakim jest poziomie?
  • Edukacja
  • Egzaminy
  • Egzaminy i kwalifikacje
  • Język angielski
  • Języki obce

Matura podstawowa z angielskiego: ile trwa i na jakim jest poziomie?

Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów
  • Edukacja zawodowa
  • Kierunki studiów
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe
  • Szkoły średnie

Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów

Praktyczne metody pracy z uczniami mającymi problemy z koncentracją
  • Edukacja
  • Edukacja emocjonalna
  • Edukacja specjalna
  • Metody nauczania
  • Wsparcie psychologiczne

Praktyczne metody pracy z uczniami mającymi problemy z koncentracją

Warto sprawdzić

Bezpieczeństwo w bibliotece – jak meble wpływają na ochronę zbiorów i użytkowników?
  • Pozostałe

Bezpieczeństwo w bibliotece – jak meble wpływają na ochronę zbiorów i użytkowników?

Karol Kucharski 18 sierpnia 2025 9
Awans na nauczyciela mianowanego po staremu: wymagania i zdawalność egzaminu
  • Awans zawodowy
  • Edukacja
  • Egzaminy i kwalifikacje
  • Kariera w szkolnictwie
  • Nauczyciele
  • Rozwój zawodowy

Awans na nauczyciela mianowanego po staremu: wymagania i zdawalność egzaminu

Karol Kucharski 8 sierpnia 2025 85
Matura podstawowa z angielskiego: ile trwa i na jakim jest poziomie?
  • Edukacja
  • Egzaminy
  • Egzaminy i kwalifikacje
  • Język angielski
  • Języki obce

Matura podstawowa z angielskiego: ile trwa i na jakim jest poziomie?

Karol Kucharski 7 sierpnia 2025 47
Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów
  • Edukacja zawodowa
  • Kierunki studiów
  • Kształcenie
  • Kształcenie zawodowe
  • Szkoły średnie

Kierunki technikum w Warszawie: przewodnik dla uczniów

Karol Kucharski 2 sierpnia 2025 54
Copyright © EduKultura.pl. All rights reserved.